Articol original publicat de Tobias Leenaert:

“Noi veganii adorăm să scoatem în evidenţă cuvântul vegan. Ne place să  îl vedem pe produse şi pe meniurile restaurantelor. Doar avându-l acolo nu numai că ne facilitează identificarea produselor vegane, dar ar trebui de asemenea să atragă atenţia asupra veganismului în general. Totuși, ce-ar fi dacă prin nefolosirea cuvântului vegan…am vinde mai multe produse vegane?

Prima oară când am auzit ceva de genul acesta a fost cu ani de zile în urmă, într-un supermarket “Whole Foods” în California. Ar fi trebuit să aibă un tort vegan acolo. Nu l-am găsit, și am întrebat persoana din spatele tejghelei unde este. Mi-a arătat tortul și a zis ca nu mai este marcat cu eticheta “produs vegan”. A spus că s-a vândut de 3 ori mai bine de când au scos eticheta.

Mai recent, am văzut din ce în ce mai multe localuri care sunt ceea ce numesc “vegan sub acoperire”, ceea ce înseamnă că este comunicat foarte subtil sau deloc faptul că sunt vegane. Permiteți-mi să vă dau două exemple de care m-am lovit recent.

În Melbourne (și cred că și în alte orașe din Australia), există lanțul de magazine “Lord of the Fries” (Lordul cartofilor prăjiți). “Lord of the Fries” seamana cu un loc clasic de mâncat, cu hamburgerii și shakeurile obișnuite, însă este în totalitate vegetarian și vegan. Aceasta este comunicat, dacă te uiți bine, dar amici de-ai mei au estimat nu doar că majoritatea clientelei este non-vegetariană sau vegană: nici măcar nu știu că nu mănâncă carne! Mi s-a spus că oamenii află abia după luni de zile de mers acolo.

The menu at Lord of the Fries, Melbourne, Australia

Meniul de la Lord of the Fries, Melbourne, Australia

Un alt exemplu este micuțul lanț de gelaterie Gela din Israel. Localul în care am fost avea un sticker mic pe tejghea pe care scria “Potrivit veganilor”, care le-a fost oferit de fapt de un ONG israelian. Am întrebat persoana de acolo – având în vedere că nu ştiu ebraică – dacă se specifică printr-un alt mod că totoul este vegan. Mi-a spus că nu, majoritatea oamenilor care intră nu ştiu că totul este vegan.

Gela in Israel only has a vegan friendly sticker, but everything is vegan.

Gelateria Gela din Israel are doar un sticker pe care scrie că e potrivit pentru vegani, dar totul este vegan.

Un alte exemplu este Ronald’s Donuts, un magazinaş de gogoşi de tip “tejghea” în Las Vegas. Nimic de acolo nu trădează faptul că e ceva vegan înăuntru, iar dacă vreţi să aflaţi care gogoşi sunt vegane, va trebui să întrebi.

De ce sunt aceste locuri – şi multe altele – aşa modeste despre faptul că sunt complet vegetariene sau complet vegane? Este evident că nu datorită faptului că le este ruşine să-l folosească. Mai de grabă, pentru că ei ştiu că în momentul de faţă, aceste cuvinte îndepărtează mai mulţi oameni decât atrag. Vegetarian sau vegan, pentru majoritatea oamenilor nu indică valoare adăugată, indică valoare extrasă. Ca să ai o idee despre ceea ce se întâmplă, compară asta cu propria ta reacție la un restaurant cu produse 100% fără gluten. Dacă nu mânânci tu însuți/însăți fără gluten, probabil că te vei gândi exact ca mine: că preparatele respective nu vor fi la fel de bune precum cele obișnuite. Ceva a fost scos din ele (gustul, probabil?). Dacă mâncarea dintr-un restaurant fără gluten nu se ridică de fapt la nivelul unui restaurant obișnuit e irelevant, ideea este că prejudecata există.

S-ar putea să te întrebi: dar nu pierd clienți? Un vegan s-ar putea să treacă pe lângă fară să știe, corect? Ei bine, s-ar putea să îi piardă pe unii, dar s-ar putea să atragă mai mulți. Pe lângă asta, vegetarienii și veganii își vor găsi drumul spre localuri fără carne oricum, aflând din vorbă-n vorbă, prin aplicația HappyCow sau mai știu eu cum. Nu e nevoie să pui eticheta VEGAN cu majuscule pe vitrina magazinului.

Toate acestea vor schimba pe măsură ce aprecierea populației generale asupra produselor vegane crește. Și o modalitate de a o crește este să îi lăsăm să încerce mâncare vegană, fără să le spunem acest lucru. Dacă află după ce au servit-o (și le-a plăcut) atunci totul va fi și mai bine.

Și doar în caz că nu ți-ai dat seama ce face ca afacerile vegane sub acoperire să fie posibile este faptul că până acum, avem alternative atât de grozave pentru multe lucruri încât a devenit posibil practic să păcălim oamenii. Asta înseamnă progres!”

Traducerea în limba romană de Teodor Vasile